Vi vill att våra hyresgäster ska känna sig trygga och säkra i och omkring våra fastigheter. När du upplever störningar ska du alltid börja med att prata med din granne. Om störningarna ändå fortsätter, eller om du inte vill prata med grannen så ska du göra en anmälan till oss.
Vad är en störning?
En störning är exempelvis att någon spelar hög musik, gap och skrik, oväsen eller onormalt buller. Om vi bedömer att det rör sig om upprepade, allvarliga störningar kan den som blir tillsagd, men inte rättar sig, enligt lag bli uppsagd.
Tänk på
- Att du har ett ansvar för om dina gäster eller medboende stör, både i lägenheten, trapphuset och på gården.
- Om du själv blir störd är det oftast bäst att kontakta din störande granne direkt.
- Gör en anmälan om din granne stör dig.
Störningar efter kontorstid
För att förebygga och undvika störningar utanför kontorstid har vi ett avtal med Securitas. Securitas tar hand om störningsärenden efter kl 16.00 på vardagar och under helgen då vi har stängt vårt kontor. Då ringer du Securitas på telefonnummer 010-470 53 87
När Securitas har tagit emot ärendet och varit på plats, rapporterar de in en så kallad ”konstaterad störning” till oss. Den kostnaden fakturerar vi sedan vidare till hyresgästen som konstaterat störde sin omgivning. Fakturan på 875 kr kommer att skickas till den person som står på hyresavtalet.
Flera upprepade konstaterade störningar eller särskilt allvarliga störningar kan leda till att vi säger upp hyresavtalet i förtid.
Störningar under kontorstid (08.00-16.00)
Ring oss på telefonnummer 033-44 20 00 och be att få prata med Kundärendegruppen.
Vid misstanke om brott eller annan hotfull situation, ring polisen 114 14.
Är läget akut och om hjälp behövs omedelbart, ring 112.