Student

Kontakt / Contact

Hans Holmén 033-44 22 19 

student@bostader.boras.se

Telefontider / Telephone Hours
Monday -Friday 08.00-09.30

Adress: Västerbrogatan 8

Bokningsperioder / Booking periods

Internationella betalningsskyldiga studenter kan boka under perioden 3:e – 9:e juni. / Booking only for FEE-PAYING DEGREE students during the period June 3rd to June 9th !

Nya utbytesstudenter kan boka under perioden 11:e – 17:e juni. / Booking available for new EXCHANGE STUDENTS from June 11th to 17th

Svenska och övriga studenter kan boka från den 10:e juli. / For Swedish and all other students from the 10th  of July

Svenska

Bra att veta

Vem får hyra en studentbostad?

För att få hyra en studentbostad måste du vara studerande på Högskolan i Borås.

Behöver jag ha kö-poäng för att söka en studentbostad?

Nej, här är det först till kvarnprincipen som gäller.

Varför är det viktigt att vara folkbokförd på rätt ställe?

Många rättigheter och skyldigheter är kopplade till folkbokföringen, till exempel rätten till olika bidrag, möjlighet till att söka stipendier samt var du röstar och betalar skatt. Rätt folkbokföring underlättar även när du ska ta hand om praktiska saker som försäkringar och olika abonnemangstjänster som el och bredband.

En felaktig folkbokföring kan också få ekonomiska konsekvenser. Till exempel om du söker bostadsbidrag kan en felaktig folkbokföring se ut som att du har en sambo även om så inte är fallet. Du kan även hamna i kläm om någon som är felaktigt folkbokförd söks av Kronofogden eller indrivningsföretag för skulder.

Vad gäller för internationella studier?

En student som flyttat till Sverige från utlandet och planerar att bo här i ett år eller mer ska i de flesta fall vara folkbokförd här. Om du flyttar ifrån Sverige och ska vara borta längre än ett år ska du också anmäla det till Skatteverket. Det gäller oavsett om du är född i Sverige eller har flyttat hit, om du är svensk medborgare eller inte.

Hitta mer på Skatteverkets webbplats: Anmäla flytt som student.

Får jag hyra en studentbostad om jag studerar på gymnasiet eller vid Komvux?

Nej, du måste studera vid Högskolan i Borås.

Vad gäller om jag vill hyra ut min studentbostad i andrahand?

Det krävs att du kan visa för oss att du har för avsikt att flytta tillbaka till lägenheten och återgå till studier på Högskolan i Borås. Andrahandshyresgästen måste också vara student vid Högskolan i Borås. Du kan hyra ut din studentbostad i andrahand under minst tre månader och maximalt under två års tid. Du måste ange ett av följande skäl för att få ansökan godkänd: utlandsstudier, praktik på annan ort, provsambo eller sjukdom. Kontakta vårt Kundcenter för att få en blankett: info@bostader.boras.se.

Hur lång uppsägningstid är det för en studentbostad?

Det är 1 månads uppsägningstid för våra studentrum och lägenheter på Distansgatan och det är 3 månaders uppsägningstid för våra övriga studentlägenheter.

Tillämpar ni 10-månadershyra?

Ja, men endast om du bor i ett av våra studentrum eller en studentlägenhet på Distansgatan.

Kan vi bo två personer i en studentlägenhet om bara den ena av oss studerar?

Ja, det kan ni men den som studerar måste söka i sitt namn och stå på kontraktet.

Hur många får bo i en studentbostad?

I våra möblerade studentrum får endast en person bo och i våra omöblerade lägenheter får max två personer bo tillsammans.

Är det tillåtet att ha husdjur i en studentbostad?

Ja, vi tillåter husdjur.

Vart ska jag skicka in mina studieintyg till er när ni begärt in dem?

Du kan mejla dem till: info@bostader.boras.se

Vad händer om jag inte betalar min hyra i tid?

Om du inte betalat i tid får du automatiskt en påminnelse via sms den 5-6 i månaden. Den 10:e får du ett inkassokrav med en förseningsavgift (180 kr) som läggs på nästkommande hyra. Du får också en betalningsanmärkning. Om du inte betalar trots att du fått inkassokrav, kommer du att delges om en uppsägning via vår samarbetspartner Collector. Även socialtjänsten underrättas. När ärendet går till en uppsägning riskerar du att förlora hyresrätten. Det innebär att du riskerar att få flytta eller att du blir avhyst. Återkommande sena hyresinbetalningar är också en grund för uppsägning, så var därför noga med att betala din hyra i tid.

Ingår internetanslutning för studenter?

Ja, vi och Bornet har tecknat ett avtal gällande internetanslutning via SUNET, så det innebär att du som bor hos oss har en snabb internetanslutning som ingår i hyran.

Vem kontaktar jag om jag har problem att nå internet?

Du kontaktar Bornets support på telefonnummer 033 13 35 76, och de har följande öppettider: Måndag–Torsdag 08.00 – 19.00 , Fredag 08.00–17.00 och lördag & söndag 12.00–17.00 med undantag för större helger och helgdagsaftnar.


Inflyttning

När du har tecknat ditt kontrakt får du information från oss om var du hämtar din nyckel på inflyttningsdagen. Du ska då också kunna visa upp att första hyran är inbetald. Våra hyresavier skickas i mitten av månaden. Hyran betalas alltid i förskott.

Inflyttning sker från klockan 14.00 den första vardagen i månaden. Om den första är en lördag eller söndag får du tillgång till studentbostaden nästkommande vardag.

Ibland finns möjlighet att flytta in tidigare om den som bott i studentbostaden före dig vill flytta innan uppsägningstidens slut (3 månader). Om du och den som flyttar kommer överens om ett annat inflyttningsdatum (mer än två veckor) behöver kontraktet skrivas om, kontakta då Kundcenter 033 44 21 00 för att boka en gemensam tid för detta.

Då den tidigare inflyttningstiden är mindre än 2 veckor kan ni komma överens om detta sinsemellan. Du lämnar då en nyckel till den inflyttande hyresgästen och en till oss. Tänk på att lägenheten innan dess ska vara slutbesiktigad. Besiktningen bokas av den avflyttande hyresgästen med vår besiktningsman.

Tänk på att det är viktigt att du redan vid inflyttningen påtalar för oss eventuella brister som behöver åtgärdas. Det är även din skyldighet enligt hyreslagen att anmäla misstanke om att du till exempel fått in ohyra/skadedjur i bostaden.


Boenderegler

Städning

Du måste själv se efter städningen i din studentbostad.

Sortera avfall

Vi och alla våra kunder är en del av kretsloppsstaden Borås. Det innebär att vi sorterar vårat hushållsavfall enligt de riktlinjer som finns i Borås. I den svarta påsen ska du slänga ditt matavfall. I den vita ska du lägga brännbart avfall. Svarta och vita påsar finns att hämta i tvättstugan. Fyll inte påsarna helt. De skall vara halvfulla, tömda på luft och väl ihop knutna med två knutar innan de slängs på avsedd plats. Ställ aldrig påsarna utanför sopkärlet. Är det fullt, lägg påsen i nästa lucka. Vi får problem med fåglar och råttor som kan sprida ohyra/sjukdomar, och råttor tar sig in i husen om detta inte sköts på rätt sätt. Om du slänger ditt avfall fel eller ställer skräp på vind eller källare kan du komma att faktureras en kostnad för bortforslingen. Håll ögonen öppna efter information i din trappuppgång för när det är dags för grovsopsdag i ditt område.

Tvättmöjligheter

Bifrost:

Tvättutrustning finns i lägenheten.

Simonsland:

På Viskastrandsgatan finns tvättstuga på våningsplan 1, 3 och 5. De är utrustade med tvättmaskin, torktumlare och torkskåp. För att kunna tvätta måste du boka en tid i tvättstugan. När du tvättat klart ska du lämna tvättstugan i ett bra skick för nästa hyresgäst. Rengör filtret i torktumlaren efter dig. Se till att du låser tvättstugan när du lämnar den. På Skaraborgsvägen 13 och 15 finns tvättutrustning i lägenheten.

Distansgatan:

Tvättstugan hittar du i källaren på Distansgatan 23. För att kunna tvätta måste du boka en tid i tvättstugan. När du tvättat klart ska du lämna tvättstugan i ett bra skick för nästa hyresgäst. Rengör filtret i torktumlaren efter dig. Se till att du låser tvättstugan när du lämnar den.

Norrby Tvärgata 11-13 ”Spinnaren”:

Tvättstugorna hittar du på våningsplan 1. För att kunna tvätta måste du boka en tid i tvättstugan. När du tvättat klart ska du lämna tvättstugan i ett bra skick för nästa hyresgäst. Rengör filtret i torktumlaren efter dig. Se till att du låser tvättstugan när du lämnar den.

Nycklar

Till varje lägenhet hör det tre stycken nycklar, en till trapphuset, en till din lägenhet/rum och en till tvättstugan. Var rädd om dem! Vissa fastigheter har passersystem, då får du även en passerbricka ”tagg”.

Rökning

Rökning är inte tillåten inomhus. Du får röka utomhus.

Tystnad!

Efter klockan 22 ska det vara tyst. Respektera dina grannar.

Grillplats

Det finns en grillplats på Distansgatans gård. Det finns också en grillplats på Simonsland.


Att betala hyran

Betala via Autogiro, Bankgiro och E-faktura!

Hyran betalas i förskott varje månad och ska vara inbetald till oss senast på förfallodagen (den sista vardagen i varje månad). En hyresförhandling om höjning av hyran sker varje år. Vanligtvis brukar hyreshöjningen träda i kraft i januari.

Om du vill göra det lätt för dig, kan du välja att betala hyran via E-faktura eller Autogiro. Dessa alternativa betalningssätt är både bekväma och kostnadsfria för dig som hyresgäst.

Du kan också välja att få din avi utskickad till din e-post. Det blir då inte en E-faktura, utan du måste själv föra in betalningen på banken. Men du sparar papper och därmed så sparar du också på vår jords resurser.

Elektronisk faktura, E-faktura

Som hyresgäst hos oss vill vi föreslå dig ett bekvämt sätt att betala hyran på – nämligen E-faktura. Du som redan är ansluten till Internetbanken genom din bank, kan få hyresavin som en elektronisk faktura. Allt du behöver göra när E-fakturan presenteras i din Internetbank är att godkänna betalningen. Sedan är det klart. Anmälan till denna, både snabba och säkra, tjänst gör du via din Internetbank. E-faktura är gratis.

Autogiro

Som hyresgäst hos oss kan du välja att betala hyran via autogiro. Det är bekvämt och enkelt, du slipper fylla i blanketter och räkningarna blir alltid betalda i rätt tid. Det enda du behöver se till är att det finns pengar på ditt bankkonto dagen före förfallodagen. Pengarna förs sedan automatiskt över från ditt bankkonto samma dag som hyresavin förfaller till betalning. Det är kostnadsfritt att använda autogiro. Vill du betala hyran via autogiro kan du kontakta din bank.

Bankgiro

Vi använder även bankgiro som inbetalningssätt för hyran. Du kan betala med bankgiro i alla bankers internettjänster. Betalar du via internet ska mottagarkontot vara vårt bankgironummer 839-6707.

Om du inte betalar i tid…

Om du inte betalat tid får du automatiskt en påminnelse via sms den 5-6 i månaden. Den 10:e får du ett inkassokrav med en förseningsavgift (180 kr) som läggs på nästkommande hyra. Du får också en betalningsanmärkning. Om du inte betalar trots att du fått inkassokrav, kommer du att delges om en uppsägning via vår samarbetspartner Collector. Även socialtjänsten underrättas. När ärendet går till en uppsägning riskerar du att förlora hyresrätten. Det innebär att du riskerar att få flytta eller att du blir avhyst. Återkommande sena hyresinbetalningar är också en grund för uppsägning, så var därför noga med att betala din hyra i tid.


Felanmälan

Om det är något som gått sönder eller är fel, så gör du en felanmälan på telefon eller på hemsidan.

Vi vill såklart att du beskriver felet så noggrant det går. Vi vill också att du beskriver vilket rum felet är i. Utöver det vill vi veta vill vi veta din adress och ditt lägenhetsnummer, ett telefonnummer vi kan nå dig på, om du har husdjur, och om vi får gå in med huvudnyckel/via serviceläge eller inte.

Tänk på att saker som klassas som förbrukningssaker t.ex. lysrör, glödlampor och liknande inte ingår i hyran. Det kan du inte felanmäla utan det får du stå för själv. Framkommer det att du varit oaktsam så kan du också komma att faktureras en kostnad.

Ring vår felanmälan

Telefonnummer
033-44 22 00
Telefontider
Måndag-Fredag: 7-16

Felanmälan via Mina Sidor

En normal felanmälan tar vi helst emot via vår hemsida. Logga in på Mina sidor och följ instruktionerna där.

Felanmälan Kvälls/nattetid:

En akut felanmälan (forsande vatten, översvämmning, strömlöslägenhet, kyl och/eller frys som inte fungerar) på andra tider än kontorstid görs till Securitas. Telefonnummer 010 47 05 387.

Övrigt

Här hittar du övriga telefonnummer som du behöver som hyresgäst hos oss.
Skadedjur: Nomor. Kl 7.00-17.00. Telefonnummer 0771 122 300
Felanmälan Internet: Kontakta din Internetleverantör
Felanmälan TV: Kontakta din leverantör
Felanmälan Hiss: Se information i hissen
Parkeringsbevakning: Securitas. Telefonnummer 0771 767 000

Vad är servicelås?

Säkerheten för dig är en prioriterad fråga för oss. Säkerhetslåset i din lägenhetsdörr ger ökad trygghet och låter dig själv bestämma när vi får tillgång till din lägenhet.

Serviceläge

Serviceläget använder du när du vet om och har godkänt att vi ska utföra ett arbete i din lägenhet.

Serviceläge

Du vrider då låset tillbaka till ”läge klockan 10” (tänk timvisaren på en klocka!) efter att du låst när du går hemifrån. Endast då kan hantverkarens eller reparatörens servicenyckel användas för att låsa upp dörren.

Serviceläge

Men, för att systemet ska fungera är det viktigt att du kommer ihåg att sätta låset i detta läge – annars kan vi inte utföra det vi avtalat i din lägenhet.

Serviceläge

Så här ska det se ut om du lämnat låset i serviceläge.

Normalt läge

När låset är vridet till ”läge klockan 12” är dörren låst och endast du kan öppna och låsa dörren.


Utflyttning

När det är dags att flytta från din studentbostad kan du göra en skriftlig uppsägning eller så kan du säga upp den digitalt via Mina sidor. Du trycker då på knappen ”säg upp ditt avtal”.

På hyreskontraktet finns en förtryckt rad att underteckna under stycket ”Uppsägning”.
Gör du en skriftlig uppsägning ska den lämnas in hos vårt Kundcenter på Västerbrogatan 8. Du måste då kunna uppvisa legitimation för att fullfölja uppsägningen. Även utan ditt kontrakt så är du är välkommen. Vi hjälper dig på plats!
Uppsägningstiden är tre kalendermånader. Det betyder att om du säger upp ditt kontrakt den 4 januari, så gäller det till och med den 30 april. Uppsägningen räknas alltså från februari (februari, mars och april). Tänk därför på att komma in med din uppsägning till oss senast den sista vardagen i månaden.

Direkt efter uppsägningen gör vi en första besiktning av studentbostaden för att kontrollera bostadens skick. När bostaden är tom och städad görs en avflyttningsbesiktning som du bokar in med oss i god tid, 033 44 20 00. Då ska allt slitage i bostaden vara åtgärdat och bostaden ska vara välstädad. Senast klockan 12 den första vardagen i månaden skall alla nycklar och taggar vara inlämnade till oss.


English

Good to know

Who can rent a student accommodation?

To rent a student accommodation you must be a student at the University of Borås.

Why is it important to be registered in the right place?

Many rights and obligations are linked to the national registration, such as the right to various grants, the opportunity to apply for grants and where you vote and pay taxes. Correct national registration also facilitates when you take care of practical things such as insurance and various subscription services such as electricity and broadband.

Incorrect national registration can also have financial consequences. For example, if you are looking for a housing allowance, an incorrect national registration may make it look like you have a cohabitant, even if that is not the case. You may also be unlucky if someone who is incorrectly registered at your address is sought by Kronofogden or the collection company.

What applies to international studies?

A student who has moved to Sweden from abroad and plans to live here for a year or more should in most cases be registered here. If you move away from Sweden and are to be away for more than a year, you must also report it to the Swedish Tax Agency. This applies regardless of whether you were born in Sweden or have moved here, whether you are a Swedish citizen or not.

Read more about this on the Swedish Tax Agency’s website: Report a change of address as a student.

How long is the notice period for a student accommodation?

The notice period for our student rooms on Distansgatan is 1 month and the notice period for our other student apartments is 3 months.

Do you apply 10-month rent?

Yes, but only if you live in one of our student rooms on Distansgatan.

Can we stay two people in a student accommodation if only one of us is studying?

Yes, you can, but the student must apply in his/hers name and must be the one to sign the contract.

How many people can live in a student accommodation?

In our furnished student rooms, only one person can live and in our unfurnished apartments a maximum of two people can live together.

Is it allowed to have pets in a student accommodation?

Yes, we do allow pets.

Where should I send my study certificates to you when you have requested them?

You can email them to: info@bostader.boras.se

Is Internet connection for students included?

Yes, we and Bornet have signed an agreement regarding internet connection via SUNET. That means that you will have a fast internet connection included in the rent.

In the kitchen

Please make sure to clean up after yourself and your guests. Wipe off the stove, bench, clean the zink and wash up. Pots and pans are not provided in the Distansgatans dorm.

Cleaning

You are urged to keep your room and the common areas tidy.

Sorting waste

In the City of Borås we are sorting at source! This means that all your waste needs sorting. Please see the leaflet ”Sorting at Source in Borås” for further information. Black and white plastic bags are to be disposed of in the bins in the yard. You may get new plastic bags in the laundry room (Distansgatan). The nearest Recycling Centre is situated at Våglängdsgatan 151 (Distansgatan dorm).

Laundry room

The laundry room is situated at the basement of Distansgatan 23. You need to make a reservation in order to use the laundry room. Remember to clean the filter of the tumble drier after you have used it as well as the entire laundry room. Make sure that the laundry room is locked when you leave it.

Keys and code

You will receive several keys – for the staircase entrance door, your room/flat, the laundry room etc. Please, mind to keep the keys and the code to yourself!

Smoking

Smoking is not permitted in the rooms or the common areas. You may smoke outdoors.

Silence

After 10 pm. Please respect your neighbours and fellow students.

Barbecue area

There is a barbecue area in the yard at Distansgatan.

Evening and weekend emergency

Securitas 010-47 05 387


After arrival

Picking upp your key within office hours

You pick up your key at your landlord’s office during their opening hours or, after agreement within office hours. See detailed information about your landlord contact person in the ”Contact Information International Student ” section.

Picking up your keys outside of office hours

If you are arriving at a time when the landlord cannot meet you, please ask him or her to leave one key (only one key) at the Scandic Plaza Hotel, located by the university. You need to contact us in advance and as ask if they can leave your key at the Scandic Plaza Hotel. You should give your landlord at least one week notice if you would like them to leave your keys with Scandic, though preferably at least two weeks. If your landlord confirms they can leave your key at the Scandic Plaza Hotel, then you will need to go to the reception, which is open 24 hrs/day and explain to them that you are picking up a key left under your name. The Scandic Plaza Hotel is located right next to the university. After picking up your keys you should visit your landlord at the first available opportunity to pick up the rest of your keys and sign other documents.

Scandic Plaza Hotel
Address: Allégatan 3
Telephone: +46 (0)33-785 82 00
Email: borasplaza@scandichotels.com


Rules

The following rules apply when renting student accomodation at AB Bostäder i Borås.

  • Student accomoation is ony avaliable for students at Högskolan i Borås
  • Student accomoation is ony avaliable for students who fulfill at least 15 points per semester.
  • To sign a contract you need to be 18 years old
  • The shortest contract avaliabe for students is 3 months
  • It is not allowed to change your accomodation during the first 9 months of your contract. This applys also if you terminate the lease and apply for another accomodation.
  • You can lease your student accomodation for maximum 6 years.
  • You must have an economic situation that allows you to pay the rent.
  • You can not have any payment defaults

Paying the rent

While in Sweden you will receive invoices from us regarding the rent. Then there are several ways to pay the rent.

The invoice glossary will help you understand them.

Please note that the upper half of the invoice sheet contains all the information you need to verify that the invoice is correct and yours to pay. The lower half of the sheet is a tear-off postal giro deposit slip. It contains all the information you need to pay the rent. Failure to pay the rent in time might lead to eviction!

You are requested to pay your rent via postal giro to our account. There are different ways to make the payment.

#1 You may pay in cash or with a card to any bank. Please note that the banks will impose an administrative fee per postal giro deposit slip. These fees will be different depending on which bank you go to but is usually between 40-120 SEK.

#2 Should you have a Swedish bank account your bank may offer special services concerning postal giro such as transfer of money free of administrative fees or Internet banking. Opening a bank account may be advantageous as it can also help you avoid fees associated with, for example, withdrawing money from bank machines (ATM:s).

Students who would like to pay the rent for several months at once can do so by using the reference number ( to be found at the bottom of the rent notification) of the first invoice received while doing the payment.

NOTA BENE!  If you pay from your home country (maybe before you arrive in Sweden), use the information below:

You make your payment to:

AB Bostäder i Borås
Box 407
SE-503 12 Borås

Account number, IBAN: SE0795000099603401351543
Name of bank: NORDEA
Bank’s address: SE-105 71 STOCKHOLM
BIC/SWIFT address: NDEASESS

Please also state your name and date of birth so that we can identify the payment.  If you have received an invoice, always state the ”avinummer” (number of notification).

Please note that you have to make the payment in Swedish kronor (SEK) and without any charge for the recipient.

To open a bank account in Sweden you should be prepared to bring with you the following:

  • Passport
  • Residence permit
  • Registration papers in Swedish showing how long your studies will last (can be picked up from Högskolan I Borås)
  • Proof of your address (a copy of your rental contract or a receipt from an invoice will work)
  • If you have registered for a Swedish personal identity number then you should bring a recent copy (no more than 2 weeks old) of a personbevis. This is a paper showing your personal identity number. It can be acquired be either ordering one over the telephone 020-567 000, or by visiting the local office tax office (Skatteverket). You can also contact your home bank and check what the possibilities are for you as a foreign exchange student in Sweden.

Report a fault

If something is broken or wrong in your apartment or in the common areas, you can make a fault report on the phone or on the website.

We want you to describe the fault as detailed as possible and also in what room the error has occurred. Beyond that, we also want to know your address and apartment number, a phone number we can reach you on, if you have a pet and if we can use the service key/ service position in the lock or not.

Attention, things that is considered consumables, for example fluorescent lamps and light bulbs and similar things are not included in the rent. You cannot report a fault for these items. You have to replace them yourself. If we find that you have been negligent you may also be charged a fee.

Report a fault to us

033-44 22 00
Phone hours
Monday-Friday: 7.00-16.00

Report a fault via My Pages/My account

We prefer if you make your fault report through our website. Log in to My Pages/My account and follow the instructions there.
Fault report at Evenings/at night to Securitas: A acute error report (rushing water, flood, powerless apartment, refrigerator and/or freezer that is not working) that needs to be made outside office hours is made to Securitas. Phone number 010 47 05 387.

Other

Here you can find other contacts you may need as our tenant.
Pests: Nomor. Kl 7.00-17.00. Phone number 0771 122 300
Error report Internet: Contact your Internet distributor
Error report TV: Contact your distributor
Error report Elevator/lift: See information in elevator
Parking: Securitas. Phone number 0771 767 000

What is service lock?

Your safety is a priority for us. The service lock in your security door increases your security and allows you to decide when we have access to your apartment.

Service position

You use the service position when you have approved that we will do a job in your appartment.

Service position

First you lock the door and then turn the lock back into position ”10 o’clock” (think about the hour watcher on a clock!). Only then can a craftman or a repairman use their service key to unlock the door.

Service position

But, for the system to work you need to remember to put the lock into this position – otherwise we cannot do what you have agreed upon with us in your apartment.

Service position

It should look like this when you have left the lock in service position.

Normal position

When the lock is turned in postion ”twelve o’clock”, only you can lock or unlock the door.


Moving out

Giving notice

Please note….  If you wish to rent an accommodation for only three months you must give notice at the same time as you sign the tenancy agreement!

In answer to your notice of termination the landlord will send a confirmation of termination to you. The upper, table-like, part of the confirmation contains information on the flat. The cell with the text “avtalet upphör att gälla:“ (the agreement ceases to be valid) indicates the date that you move out of the flat.

Click here to find a translation of the text.

Cleaning

You also need to clean your room and other areas such as the kitchen and bathroom. Your landlord will perform an inspection of your room. For detailed information on cleaning requirements, please be referred to your landlord.  Generally you are asked to clean the following. Failure to clean your room thoroughly might cause the landlord to charge you a cleaning fee.

Kitchen

  • Your refrigerator and freezer compartments and cupboard if you share
  • Stove, refrigerator, freezer, sink, drawers, cupboards, floors if you have your own kitchen


Bathroom/toilet

  • The shower/bathtub, floor drain, washbasin, bathroom cupboard, mirror, toilet, floor etc.

Bedroom

  • Everything should be taken off the walls and doors (like posters, pictures etc). On removal, mind the wallpaper!
  • Wardrobes and chest of drawers should be emptied as well as wastepaper baskets
  • All surfaces should be wiped clean, the floors should be and wiped clean.
  • The windows should be cleaned.
  • The radiators should be wiped off as well as all skirting boards, door and window posts


You also need to return your keys to us. Keep in mind the visiting hours of your landlord office when planning your departure!

Please note… You need to get your landlord’s approval of the state of your room before you leave. If the state of the room is not acceptable to your landlord, he/she will charge you at least 500 SEK.

Please also note that if you loose your keys the landlord will charge you at least 1000 SEK.