När du bor hos oss

Välkommen som student och hyresgäst hos Bostäder i Borås. Hos oss behöver du inte bekymra dig om underhåll, reparationer och service i din lägenhet – det fixar vi. Vi tar också hand om miljön utomhus. Vi städar, klipper gräs, rensar rabatter och sköter plantering. På vintern sköter vi snöröjningen i bostadsområdet så att du lätt kan ta dig vidare till buss och parkering eller skolan.
Service i lägenheten
Din säkerhet är viktig för oss. Därför har vi utrustat våra dörrar med så kallade servicelås. Genom att ställa dörren i ”serviceläge” tillåter du våra hantverkare/reparatörer att låsa upp dörren då vi behöver utföra ett arbete i din lägenhet, exempelvis efter en felanmälning.
Grillplats
Det finns en grillplats på Distansgatans gård. Det finns också en grillplats på Simonsland.
Sortering av avfall
Den svarta påsen är till för matavfall och den vita påsen är till för brännbart avfall. Dessa påsar hämtas i tvättstugan. Se till att ha dem väl knutna innan de slängs. För att behålla en skadedjursfri bostad: Ställ aldrig påsarna utanför sopkärlet.
Tänk på att du riskerar skadestånd för skräp som hamnar på annan plats än avsett.
Tvättmöjligheter
Vissa boenden har tvättmaskin direkt i lägenheten, för alla andra sker bokning av tvättid direkt på plats i tvättstugan. Tänk på att lämna tvättstugan i ett bra skick för nästa hyresgäst när du är färdig. Rengör filtret i torktumlaren och se till att du låser om dig innan du går därifrån. Fördelningen av tvättmaskiner/tvättstuga ser ut som följande:
Bifrost: I lägenheten.
Skaraborgsvägen 13 & 15: I lägenheten.
Viskastrandsgatan: Tvättstuga finns på våning 1, 3 och 5.
Distansgatan: I källaren på Distansgatan 23.
Norrby Tvärgata 11–13 ”Spinnaren”: Tvättstugor finns på våning 1.
Anmäl fel
Den enklaste vägen för felanmälan är via hemsidan (logga in på Mina sidor). Annars ring 033-44 22 00 (öppettider 07.00–16.00 mån–fre). Beskriv felet så noggrant som möjligt och berätta vilket rum ärendet gäller. Ange din adress, lägenhetsnummer, ett telefonnummer vi kan nå dig på samt om du har husdjur. Vi behöver även få din tillåtelse om vi ska gå in i lägenheten för att åtgärda någonting. Tänk på att det inte går att anmäla förbrukningsvaror som exempelvis glödlampor. Du kan även faktureras en kostnad om det framkommer att felet uppkom på grund av att du varit oaktsam i bostaden. Vid felanmälan på internet eller TV: kontakta din leverantör.
Skadedjur anmäls till NOMOR på 0771-122 300 (07.00–17.00 mån–fre). Det är kostnadsfritt för dig att ringa NOMOR vid problem med skadedjur och insekter.
Vid akut felanmälan (exempelvis översvämning, forsande vatten eller strömlöshet) efter kontorstid, kontakta Securitas på 010-47 05 387. Du kontaktar även Securitas för parkeringsbevakning.